dinsdag 4 september 2012

021 Spel - recensie

Naar aanleiding van de vorige informatie hebben wij een soort spel gedaan. Dit spel is het 021 spel en hierover ga ik een recensie schrijven.

Vooraf moet ik zeggen: Ik heb misschien geen volledig beeld van dit spel. We zijn met veel dingen tegelijk bezig en dat zorgt dat ik misschien geen goed overzicht heb van de inhoud van dit spel en welke delen van de minor nu wel of niet bij dit spel horen. Hierdoor kan het zijn dat ik stukken mis die er wel degelijk bij horen.

Voor zover ik tot nu toe heb kunnen zien, gaat het spel er vooral om jouw ideeën te formuleren en vorm te geven met betrekking tot de 21st century skills. Deze skills bespreek je in het team van jouw school om tot een beter inzicht te komen. Dit gebeurt aan de hand van kaartjes met daarop al een aantal steekwoorden. Deze steekwoorden zetten aan tot nadenken en hebben dus als doel een beter inzicht te verschaffen in wat deze skills zijn met betrekking tot het heden en de toekomst, maar absoluut niet het verleden.

Doordat de skills wel veelal al bestaand zijn (dit staat uitgelegd in mijn vorige blog) spreekt het ook mensen aan die zich totaal niet in de modernisering van het onderwijs kunnen plaatsen. Zij kunnen toch herkenningspunten zien en hierdoor wordt iedereen betrokken in het gesprek.

Naast de kaartjes met woorden zijn er ook stellingen die op meerdere manieren verwerkt kunnen worden. Ze kunnen besproken worden (maar het zijn er een stuk of 35, dan ben je wel even bezig), maar je kunt ook mensen laten stemmen, bijvoorbeeld met stemkastjes die soms bij een SMART-board zijn inbegrepen, of met de site www.mentimeter.com Het is dan aan te raden alleen ergens een gesprek over te beginnen als de meningen bijvoorbeeld heel uiteenlopend zijn.

Het is de bedoeling dat deze kaartjes discussie opwekken. Mensen moeten gaan nadenken over wat de skills zijn, wat waarom nu op dit moment belangrijk is en hoe dit moet worden toegepast. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Het zijn simpelweg woorden en stellingen waarover iedereen een mening kan vormen.

Is het zinvol?
Ik denk zeker dat dit spel zinvol is wanneer het gaat over het ontdekken van de skills en de mogelijkheden hiervan. Toch zou ik het spel zelf niet snel kopen. Misschien heb ik er te weinig van gezien, maar ik vond niet dat het een enorme bijdrage leverde aan het gamificeren van dit onderwerp. Het werd dan wel een spel genoemd, maar het spelelement hierin heb ik gemist. Een gemiste kans dus, waar meer op zou kunnen worden ingespeeld door middel van puntentoekenning, leuke opdrachten en meer inhoud.

Geen opmerkingen: