zondag 23 september 2012

Games in de klas

Het klinkt allemaal zo leuk, games in de klas. Maar hoe ziet dat er uit? Is dat veel werk? Moet ik het wiel weer opnieuw uitvinden?

Nee, het wiel is al uitgevonden, en wordt eigenlijk al vrij veel gebruikt, alleen hebben veel mensen het niet in de gaten.
Spelletjes in de klas worden, in mijn ervaring in ieder geval, best veel gedaan. Om te laten zien dat het allemaal eigenlijk niet zo heel moeilijk is, ga ik hier een aantal voorbeelden neerzetten die ik zelf in de klas gebruik.

24-game: Sociaal-emotioneel, rekenen
Klik hier om naar de site te gaan

24-game is een spel uit de tijd van de Flippo's (vroegâh) dat de meesten van ons nog wel zullen kennen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik er vroeger helemaal niks van begreep, maar je bent nooit te oud om te leren.
Het doel is om met de 4 getallen die er staan, en de +, -, :, x tekens het getal 24 als uitkomst te krijgen. Er staan 4 getallen van 0 tot 9. Je mag elk getal maar een keer gebruiken, de tekens mag je vaker gebruiken. Het vereist inzicht, en is daarom heel leuk om te gebruiken in een klas met groepjes met gemengde niveaus.
Hoe wij het doen:
In het groepje waar je in zit, ga je uitrekenen hoe je 24 kan krijgen. Voordat je zelf je vinger opsteekt, moet je hele groepje het begrijpen. Laat de kinderen een kladblaadje gebruiken. Als het hele groepje het begrijpt, steekt ook het hele groepje de vinger op. Kies één leerling uit en laat het hem of haar oplossen.
In het begin zal dit veel tijd kosten, en ook na langere oefening wordt niet elke som gezien (ook niet door mij, overigens). Duurt het lang en zie je zelf wel wat de som moet zijn, geef dan een hint (tik bijvoorbeeld het eerste getal aan).
Geef vooraf een tijd aan, bijvoorbeeld 5 minuten. In deze tijd worden soms wel 3 sommen opgelost, soms ook geen een. Na een bepaalde tijd kun je ook op volgende klikken, als je het idee hebt dat ze er echt niet uit komen.

Ik gebruik het spel zelf als opwarmer. Ze zijn even allemaal actief bezig met een spel. Gebruik het een week lang als opwarmer en je kunt punten bijhouden. Vorig jaar in groep 6 op het SBO werkte dit fantastisch!


Tafelkampioen: Rekenen

Om het idee van "Pietje is toch beter dan ik dus ik zal nooit winnen dus ga ik ook niet eens proberen" uit de weg te ruimen, is dit een ideaal spel. De kinderen krijgen een blad met keersommen (kan overigens ook met + of - als deze nog veel oefening nodig hebben, zo zijn ze ook in groep 3/4 te gebruiken). Ze krijgen 1 minuut de tijd om zo veel mogelijk tafeltjes te maken. Ze mogen ze verspreid over het hele blad maken, hoeft dus niet in volgorde. Na die minuut kijk je ze samen na (antwoorden op het smartboard bijvoorbeeld). De kinderen tellen hoeveel sommen ze zelf goed hebben. De leerkracht vult dit in en houdt het formulier bij zich.
Dit was nog geen spel, maar de volgende keer dat ze dit doen, moeten ze zichzelf verslaan om kampioen te worden. Heb je dus meer tafeltjes goed in 1 minuut dan de vorige keer, ben je kampioen. Je kunt nog kijken naar het verschil, bijvoorbeeld: Jantje heeft 6 tafels meer dan de vorige keer, dat is het meeste van de klas (dit hoeft dus niet het hoogste aantal goede sommen te zijn, gewoon het verschil), is hij klassekampioen.

Dit kan ook met de hele klas samen, dat maakt het weer wat meer sociaal-emotioneel, want ze moeten samen ook nog optellen. Het werkt hetzelfde, de kinderen schrijven de uitkomsten van de sommen op, tellen die op. Geef ze daarna ongeveer anderhalve minuut de tijd om het totaal van dat groepje uit te rekenen (scheelt jou tijd en geeft de kinderen onbewust ook nog een lesje optellen met, hopelijk, grote getallen).
Als ze dat hebben uitgerekend, vertelt elk groepje hoeveel ze hadden. Tel alle groepjes bij elkaar op, of leuker nog, laat dit een sterke rekenaar doen. Schrijf het aantal punten ergens op een vaste plek op het bord. Kijk de dag erna of de klas zichzelf kan verbeteren.

Nog een andere manier om dit te doen is niet met een blaadje, maar met een powerpoint of prezi. De sommen komen dan voorbij en u geeft ze een bepaalde tijd om te rekenen. Zorg dat u de eerste keer niet te snel gaat, geef ze even de tijd om aan deze manier te wennen. Zeg de dag er na dat u iets sneller gaat. Ze mogen een som overslaan als ze hem niet zo snel weten, ze zetten dan een streepje op hun blaadje.
Na afloop kijken jullie ook weer samen na en tellen jullie de aantallen bij elkaar op. De prezi heb ik vorig jaar op stage gezien.

Ik heb op stage een powerpoint gemaakt en ben nu bezig aan een prezi (dat is toch net iets leuker, omdat het beeld wat meer beweeglijk is). Deze is nog niet af, het zijn nog wat weinig sommen, maar ik zal proberen om zowel de powerpoint als de prezi hier te delen. Tafeltjes flitsen voor op het smartboard heb ik namelijk nog nergens online gevonden. Binnekort dus een primeur! Hoera!


Dames en heren, bij deze, de primeur! Tafeltjes Flits

Correctie, ik zag net dat de prezi van mijn mentor van vorig jaar hier ook op staat! Even voor de duidelijkheid, het was dus niet mijn idee, maar wel een onwijs goed idee!

Klinkerdief-verdubbelaarmemorie: Taal
Ik heb afgelopen week op een site een memoriespel gemaakt voor taal. Op deze site worden memoriespellen eerst goedgekeurd, dus wanneer je ze maakt, staan ze niet direct online. Even balen als je besluit dat spel in je pauze te fabriceren omdat je 's ochtends merkt dat ze hier echt een leuk spel voor nodig hebben. Maar dat is niet erg, want zo weet je zeker dat alles goed zit.
Klik hier voor de site. Ik heb nu een memoriespel gemaakt waarin ze dus werken met de klinkerdief en de verdubbelaar, door op het ene kaartje een zin te zetten met een klinkerdief- of verdubbelaarwoord, en op de andere één of twee klinkers. Dit kunt u met de hele klas doen door steeds twee kinderen uit te zoeken, of bijvoorbeeld door twee kinderen die tijd over hebben dit te laten spelen. Ik zal zo snel mogelijk (als hij dus goedgekeurd wordt) een linkje plaatsen naar dit memoriespel. Bekijk gerust de site eens, want er staat echt onwijs veel op. En het wiel is hier dus al eens uitgevonden!


Ik merk zelf dat wanneer ik kinderen echt wil stimuleren iets nieuws te leren, dat het helpt ze dit in spelvorm te laten doen. Ik probeer zo veel mogelijk, wanneer we tussendoor even tijd hebben, dit soort spelletjes te doen.
Een aantal losse voorbeelden die niet echt uitleg nodig hebben en die echt met 3 minuten resterende tijd gespeeld kunnen worden zijn:
Galgje met dicteewoorden
Lingo met dicteewoorden
(beide www.schoolbordportaal.nl)
Raad het getal (Engelstalig, maar met wat uitleg van de juf of meester lukt dat zeker, het gaat om de getallen)

En nog een andere leuke site met energizers (hier staat ook de 24-game op) voor in de klas, waarvan een groot aantal met rekenen of taal te maken hebben: onderwijs maak je samen. De IVO-waaier die hier op staat is trouwens erg leuk, ik heb hem zelf ook en het kost even wat tijd om uit te vogelen hoe hij werkt, maar hij werkt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten